Formalności w Wydziale Komunikacji
Właściciel, na którego pojazd jest zarejestrowany, jest zobowiązany w terminie 30 dni zawiadomić Wydział Komunikacji o zbyciu (sprzedaży, darowiźnie) auta.
Niedopełnienie tej formalności nie wiąże się z żadnymi karami, jednak jeżeli kupujący nie zgłosi zakupu pojazdu w odpowiednim Wydziale Komunikacji, wówczas wszelkie jego wykroczenia będą obciążały konto sprzedającego.
Formalności w Urzędzie Skarbowym
Sprzedaż pojazdu podlega opodatkowaniu. Wyjątkiem jest jeżeli wartość auta nie przekracza 1000 zł.
W praktyce utarło się, że podatek od czynności cywilnoprawnych płaci jedynie kupujący, jednak trzeba to jasno określić w umowie sprzedaży w innym przypadku podatkiem może zostać obciążony sprzedający lub obie strony.
Obowiązek podatkowy powstaje również gdy sprzedający kupił auto i przed upływem 6 miesięcy sprzedaje je za wyższą kwotę.
Formalności w firmie ubezpieczeniowej
Sprzedając auto należy przekazać nabywcy ubezpieczenie (dokumenty potwierdzające zawarcie umowy), oraz zawiadomić firmę ubezpieczeniową o zmianie właściciela w ciągu 30 dni od sprzedaży pojazdu.
W zawiadomieniu tym powinny znaleźć się dane starego i nowego właściciela (imię, nazwisko, adres zamieszkania i numer PESEL), a przypadku firm – adres siedziby i REGON.
Sprzedający może starać się o zwrot niewykorzystanej składki ubezpieczeniowej wyłącznie gdy kupujący w ciągu 30 dni od zakupu złoży wypowiedzenie umowy OC.