Wymieniając opony, warto wybrać dobry warsztat. Fachowiec od wymiany opon przed wyważaniem koła dokładnie oczyści felgę z błota i naleciałości, zerwie stare obciążniki, odtłuści jej rant, żeby przyklejone ciężarki nie odpadły. Do usuwania starych obciążników używa specjalnego nożyka z plastiku, by nie porysować powierzchni. Warto pamiętać także o wentylach – należy je zmieniać co drugą wymianę, bo mogą z czasem przepuszczać powietrze. Dokręcenie śrub sprawdza się specjalnym kluczem dynamometrycznym (osobówki ok. 120 Nm, busy 150-170 Nm), przykładając większą siłę do alufelg (tendencja do tzw. osiadania – aluminium jest relatywnie miękkim metalem). Poniżej przedstawiamy sprawdzone warsztaty wulkanizacyjne oferujące wymianę opon w Lublinie i okolicach.
Kiedy skorzystają Państwo z usług którejś proponowanych przez nas firm motoryzacyjnych zachęcamy do opublikowania swojej opini.Za graniczną temperaturę wymiany opon uznaje się 7 stopni Celsjusza, bo wtedy mieszanka gumowa twardnieje/mięknie. Opon starszych niż 10-letnie, zwłaszcza zimowych, nie powinno się już zakładać. Przed wymianą sprawdza się, czy na gumie nie ma uszkodzeń, zwłaszcza pęknięć i wybuleń.
W niektórych krajach obowiązują, oprócz standardowych M+S (Mud&Snow), dodatkowe oznaczenia zimowe (płatek śniegu w tle gór tzw. 3PMSF, czyli Three Peak Mountain Snow Flake). Jeśli Twoja opona wielosezonowa takich nie ma, nie będzie można używać jej zimą np. w Austrii. Zaletą wielosezonówek jest to, że nie zaskoczy Cię śnieg ani kolejki do wymiany.
Koła z bardziej zużytym bieżnikiem powinno się zakładać na przednią oś, by uniknąć uślizgu tyłem zwłaszcza w gorszych warunkach pogodowych. W odwrotnym przypadku pojazd lepiej zahamuje na suchej jezdni. Lepsze opony na kołach napędzanych zapewnią szybsze ruszanie i zmniejszą ryzyko aquaplaningu. Przy różnicy wysokości bieżnika do 1 mm powyższe zasady nie mają dużego znaczenia.W wielu oponach w bieżniku istnieje tzw. Tread Wear Indicator, czyli wskaźnik zużycia ustanowiony przez producenta. Nowa opona obliczona jest na ok. 30 000 km, ścierając na tym dystansie ok. 7 mm bieżnika.
Koła na tej samej osi muszą charakteryzować się tymi samymi parametrami. Na boku opony można odczytać jej szerokość w mm/profil, czyli stosunek wysokości ścianki do szerokości opony w procentach. Ponadto można odczytać datę produkcji opony ukrytą za napisem DOT, w owalu obramowującym 4 cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji, a dwie pozostałe ostatnie cyfry roku wykonania.
Po wymianie opon lub kół sprawdź konieczne jest dokręcenie śrub mocujących po kilkudziesięciu kilometrach. Pamiętaj też, że śruby do felg aluminiowych są często krótsze od tych do stalówek, więc nie pomyl się, żeby nie urwać gwintów (poza tym pasują do otworów wykończonych stożkowo lub kulowo). Nie zapomnij o pierścieniach centrujących w przypadku alufelg.
W zimie ze względu na występowanie brei pośniegowej zawierającej sól lepiej nie zakładać kołpaków – w ten sposób unikniesz ich szybszego rdzewienia (słona mieszanina nie będzie zalegać na feldze pod kołpakiem).
Jeżeli podczas jazdy czujesz wibracje na kierownicy, może to oznaczać złe wyważenie przedniego koła. Jazda z taką wadą zmniejsza przyczepność opony, dodatkowo zużywa łożyska, amortyzatory, drążki zawieszenia i przekładnię kierowniczą. Co 10 000 km powinno się sprawdzać wyważanie kół. Każde ostre hamowanie może spowodować przesunięcie opony względem felgi, najazd na krawężnik lub wpadnięcie w dziurę powoduje zniekształcenia osnowy i tym samym opony.
Na gumę źle działają chemikalia, nawet zetknięcie z rozlanym olejem osłabia bieżnik. Ze względu na trwałość gumy, łańcuchów używa się wyłącznie na śniegu. Warto dbać też o odpowiednie ciśnienie w kołach.
Opony są istotnym elementem każdego pojazdu. Mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc warto wybierać ogumienie wysokiej jakości i wymieniać koła w sprawdzonym warsztacie wulkanizacyjnym. Należy sprawdzić ich stan także przed przeglądem rejestracyjnym.
Podstawowe zasady wymiany opon Lublin to:
Sezonowa wymiana opon Lublin ma na celu zapewnienie jak największego bezpieczeństwa na drodze.
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę jak duże znaczenia ma odpowiednie ciśnienie w oponach. Jeśli jest ono nieprawidłowe, zmniejsza się przyczepność auta. Poza tym wydłuża się droga hamowania. Nieprawidłowe przyleganie opon do podłoża, sprawia też, ze zużywają się one szybciej. Źle napompowane opony, to także większe zużycie paliwa. Wylicza się, że jest to około 0,3 l na 100km.