Wymiana opon Lublin
Wymieniając opony warto wybrać dobry warsztat wymiany ogumienia. Dobry fachowiec od wymiany opon przed wyważaniem koła dokładnie oczyści felgę z błota i naleciałości, zerwie stare obciążniki, odtłuści jej rant, żeby przyklejone ciężarki nie odpadły. Nie przesadzi z ilością- powyżej 60g to oznaka krzywego koła (trzeba je naprostować). Do usuwania starych obciążników używa specjalnego nożyka z plastiku, by nie porysować powierzchni. Pamięta o wentylach- trzeba je zmieniać co drugą wymianę, bo mogą z czasem przepuszczać. Dokręcenie śrub sprawdza specjalnym kluczem dynamometrycznym (osobówki ok. 120 Nm, busy 150-170 Nm), przykładając większą siłę do alufelg (tendencja do tzw. osiadania- aluminium jest relatywnie miękkim metalem). Na koniec odda ci czyste opony/koła, polecając byś po kilkunastu kilometrach sprawdził kluczem dokręcenie śrub, bo potrafią się poluzować nawet mimo najlepszych procedur. Poniżej przedstawiamy sprawdzone warsztaty wulkanizacyjne oferujące wymianę opon w Lublinie i okolicach.
Jeśli już już skorzystają Państwo z którejś z poniższych firm motoryzacyjnych zachęcamy do wyrażenia swojej opinii na temat danego warsztatu.
Czas wymiany opon
Za graniczną temperaturę wymiany opon uznaje się 7 stopni Celsjusza, bo wtedy mieszanka gumowa twardnieje/mięknie. Przejście z czasu zimowego na letni i odwrotnie też jest dobrym znakiem. Może gdy przestaniemy przestawiać zegarki klimat zapomni o zimie...
Opony wielosezonowe
Opon starszych niż 10 letnie, zwłaszcza zimowych nie powinno się już zakładać. Sprawdź przed wymianą, czy na gumie nie ma uszkodzeń, zwłaszcza pęknięć, ani wybuleń. Skoro tak, to może zdecydować się ekonomicznie budżetowo na zmianę w podejściu eksploatacyjnym. Całoroczne opony to kompromis między prowadzeniem na śniegu lepszym niż w letniej, a na mokrym asfalcie lepszym niż w zimówce. Podczas jazdy zimą za granicę w niektórych krajach obowiązują oprócz standardowych M+S (Mud&Snow) dodatkowe oznaczenia zimowe ( płatek śniegu w tle gór tzw 3PMSF, czyli Three Peak Mountain Snow Flake). Jeśli twoja opona wielosezonowa takich nie posiada, to np. w Austrii lub Niemczech w zimie nie możesz jej używać. Zaletą wielosezonówek jest, to że nie zaskoczy cię śnieg, ani kolejki do wymiany. Będzie też więcej miejsca na przechowywanie innych szpargałów w garażu lub piwnicy.
Bieżnik w liczbach
Koła z bardziej startym bieżnikiem powinno się zakładać na tylną oś, by uniknąć uślizgu tyłem -nadsterowność ( zwłaszcza gdy pada deszcz lub śnieg). W przypadku pojazdu 4x4 różnica w bieżniku opon między osiami nie może przekraczać 1,5 mm (przy tych samych rozmiarach opon). W innym razie dochodzi do niepotrzebnego zużywania się przekładni i sprzęgła między osiowego. Bieżnik wg przepisów w Polsce nie może mieć mniej niż 1,6 mm, ale 4 mm zimą i 3 mm latem to minimum bezpieczeństwa. Zresztą w wielu oponach w bieżniku istnieje tzw. Tread Wear Indicator czyli wskaźnik zużycia ustanowiony przez producenta. Starty oznacza koniec skuteczności. Nowa opona obliczona jest na ok. 30 000 km, ścierając na tym dystansie ok. 7 mm bieżnika.
Wymiana opon - jak sprawdzić, czy już konieczna
Koła na tej samej osi muszą charakteryzować się tymi samymi parametrami. Na boku opony można odczytać jej szerokość w mm/ profil, czyli stosunek wysokości ścianki do szerokości opony w procentach/rodzaj opony/średnicę obręczy koła w calach/indeks prędkości, np. 195/70R15H ( 195 mm szerokości opony/wysokość ścianki bocznej to 70% jej szerokości, czyli 136,5 cm/opona radialna, czyli z równolegle ułożonymi kordami osnowy (diagonalne posiadają kordy krzyżujące się ze sobą- 5% występowania, głównie w maszynach wolnobieżnych)/średnica wnętrza opony 15 cali (25,4 mm to 1 cal), czyli 381 mm/H to oznaczenie prędkości maksymalnej pojazdu na tej oponie do 210 km/h. Ponadto można odczytać datę produkcji opony ukrytą za napisem DOT, w owalu obramowującym 4 cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji, a dwie pozostałe ostatnie cyfry roku wykonania. Np. 5019, to grudzień 2019 roku.
Wymiana opon - o czym warto pamiętać
Po wymianie opon lub kół sprawdź konieczne jest dokręcenie śrub mocujących po kilkudziesięciu kilometrach. Pamiętaj też, że śruby do felg aluminiowych są często krótsze od tych do stalówek, więc nie pomyl się, żeby nie urwać gwintów (poza tym pasują do otworów wykończonych stożkowo lub kulowo). Nie zapomnij o pierścieniach centrujących w przypadku alufelg. W zimie ze względu na występowanie brei pośniegowej zawierającej sól lepiej nie zakładać kołpaków- unikniesz ich szybszego rdzewienia (słona mieszanina nie będzie zalegać na feldze pod kołpakiem).
Wyważanie opon także jest ważne
Jeżeli na kierownicy podczas jazdy czujesz wibracje, to oznaczać może złe wyważenie przedniego koła, jeśli trzęsie całą karoserią to prawdopodobnie winne jest tylne koło. Jazda z taką wadą zmniejsza przyczepność opony, dodatkowo zużywa łożyska, amortyzatory, drążki zawieszenia i przekładnię kierowniczą. Co 10 000 km powinno się sprawdzać wyważanie kół. Każde ostre hamowanie może spowodować przesunięcie opony względem felgi, najazd na krawężnik lub wpadnięcie w dziurę powoduje zniekształcenia osnowy i tym samym opony. Jeśli oberwała felga, to można ją spróbować naprostować, zanim wyważysz koło.
Jak dbać o opony?
Źle na gumę działają chemikalia, nawet zetknięcie z rozlanym olejem osłabia bieżnik. Ze względu na ten ostatnio wymieniony używaj łańcuchów w zimie wyłącznie na śniegu. Jeśli nie masz czujników ciśnienia sprawdzaj je co 2-3 tygodnie. Dbaj o odpowiednie ciśnienie w kołach, bo gdy ubędzie go o 30% ścieranie bieżnika zwiększa się nawet o 100%!Przyczepność ważna podczas manewru zmiany toru jazdy oraz hamowania spada (zwłaszcza na mokrej drodze), za to rośnie zużycie paliwa. Niebezpieczeństwo utraty panowania nad autem rośnie gdy jedno z kół ma o wiele mniej ciśnienia niż pozostałe.