Montaż instalacji lpg w samochodzie pozwala na dłuższą metę zaoszczędzić sporo środków, ponieważ gaz jest dużo tańszym paliwem niż benzyna czy ropa. Zachęcamy do skorzystania z usług poniższych firm typu "Auto gaz" oferujących montaż instalacji gazowych w samochodach osobowych oraz ciężarowych. Działalność poniższych firm obejmuje Lublin i okolice.
Korzystając z usług solidnych zakładów montujących instalacje gazowe dowiesz się jakie silniki dobrze znoszą zasilanie gazem, a które niekoniecznie. Dlatego najlepiej jest jeszcze nawet przed kupnem auta zasięgnąć rady montażysty. Niektóre silniki technologicznie rozwinięte mogą wymagać droższej instalacji oraz co więcej dozowania dodatkowej dawki benzyny podczas jazdy, co zmniejsza oszczędności na paliwie tak jak to jest w Audi lub VW w jednostkach TFSI. W innych należy co 15-30 tysięcy km dokonywać korekty luzu zaworowego (normalnie na benzynie co 100 000 km), wymieniając płytki zaworowe lub szklanki - głównie są to auta dalekowschodnie np w KIA Ceed 1,6. Czasem ze względu na słabość gniazd zaworowych należy dodać specjalny układ ich lubryfikacji (smarowania) jak to jest w Hyundaiu i30 1,6. Specjalny płyn jest dozowany automatycznie, ale trzeba pamiętać o jego uzupełnianiu. Do przeglądu wystarczy półlitrowy pojemnik, którego koszt to ok. 60 zł. Co ciekawe w Citroenach, Peugeotach i Hondach podczas jazdy na gazie może spadać poziom benzyny na wskaźniku poziomu paliwa, podczas gdy praktycznie go nie ubywa! Jest to spowodowane specyfiką pracy komputera samochodu zaprogramowaną przez producenta. Dobry instalator o tym wie i przygotuje cię na takie niespodzianki, proponując emulator wskazań paliwa, co jednakże zwiększa koszty.
Koszt instalacji sekwencyjnej to około 2500 zł ( i zajmuje cały dzień). Auto musi być sprawne na benzynie. Często chcąc zapłacić jak najmniej za montaż można stracić na walorach użytkowych i trwałości oraz kosztach eksploatacji. Elementami decydującymi o pracy w pełnym zakresie obrotów silnika są wtryskiwacze oraz reduktor gazowy i z grubsza stanowią połowę kosztów instalacji. Dobiera się je do mocy silnika, jednak w przypadku nagłego przyspieszania przepływ paliwa gazowego musi być wydajny, by nie „odcinało” mocy (czasem stosuje się dotrysk benzyny- 5-7 procent lub więcej reduktorów), albo żeby silnik nie pracował na ubogiej mieszance co podnosi znacząco temperaturę głowicy. Wtryskiwacze z czasem rozkalibrowywują się, a reduktor zużywa się (membrana sztywnieje). Jakościowo dobre podzespoły posłużą nam ok. 100 000 km, o ile pamięta się o regularnej- co 15 000 km wymianie filtrów gazowych (ok. 100 zł). Nowy zbiornik ma posłużyć 10 lat- na taki okres ma legalizację. Potem opłaci się nowy, bo koszt powtórnej legalizacji wynosi na dzień dzisiejszy ok. 400 zł, a trzeba go jeszcze wymontować (ok 100 zł) i dostarczyć do Urzędu Transportu Drogowego.
Gdy już mamy w samochodzie instalację gazową to w ciągu 30 dni trzeba udać się do Wydziału Komunikacji w celu wbicia w dowód rejestracyjny odpowiedniej adnotacji. Konieczna jest dokumentacja od gazownika:
Nie można jeżdżąc na gazie zbagatelizować regularnej wymiany oleju. Ze względu na zawartość siarki w gazie kwaśnieje i chociaż wygląda dobrze to traci swoje właściwości. Sprawdzaj często poziom płynu chłodzącego- reduktor jest włączony w układ chłodzenia i powoduje to potencjalną możliwość ubytku płynu. Grozi to nawet zatarciem silnika! Może przez to skorodować reduktor i sparcieć membrana. Gdy silnik przygasa i dławi się to koniecznie sprawdź poziom cieczy chłodzącej!
Chociaż pojeździsz przeważnie na gazie to nie utrzymuj benzyny na rezerwie! Ze względu na prawie pusty zbiornik pojawi się w nim para wodna i skondensuje. Ponadto oprócz wody pompa wciągnie szlamy z dna. W najgorszym razie zatrze się, gdy zaciągać będzie też powietrze. Powinno się dla dobra układu zasilania benzynowego raz na kilkaset kilometrów wypalić pełny bak benzyny. Lepiej też używać paliwa premium, bo nie ma komponentów ekologicznego bioetanolu, który powoduje rozwarstwienie paliwa po dłuższym czasie i trudności z zapłonem (po pół roku, co prawda).
Ze względu na umiejscowienie toroidalnej butli we wnęce przeznaczonej na koło zapasowe (w większości przypadków) te ostatnie może przeszkadzać w bagażniku. Można je zastąpić zestawem naprawczym złożonym z kleju w sprayu i kompresora zasilanego z gniazda zapalniczki. Nie zawsze jest to skuteczne rozwiązanie, ale zajmuje mniej miejsca. Koszt to ok. 100 zł. Ewentualnie można skorzystać z pomocy drogowej za trochę większą kwotę refundowaną z ąssistance o ile jest w ubezpieczeniu AC. Można też wykupić doubezpieczenie opony w ramach PZU. Koszt to kilkanaście do kilkudziesięciu zł.(w zależności od opcji- od pomocy w wymianie przebitego koła na drodze po zwrot pieniędzy za oponę w razie takiej konieczności).
Podczas eksploatacji auta z gazem będzie się trzeba liczyć z szybszym zużyciem tylnego zawieszenia. Podczas wymiany amortyzatorów można będzie się pokusić o twardsze sprężyny.
W związku z przepisami auta na gaz nie mogą parkować w parkingach i garażach podziemnych, ponieważ cięższy od powietrza LPG w razie nieszczelności instalacji będzie zalegał na dole, co zwiększa zagrożenie wybuchu.
Mamy nadzieję, że wiedząc o tych ograniczeniach eksploatacja auta na gaz przebiegnie bezproblemowo i pozwoli sporo zaoszczędzić. A ile to można wyliczyć w zależności od spalania benzyny, rocznych przebiegów i charakterystyki poruszania się (dystanse dzienne, miasto-trasa) oraz ceny paliwa. Kalkulatory dostępne są na stronach internetowych.
Zanim jeszcze zdecydujesz się na zakup auta w celu założenia w nim instalacji gazowej skontaktuj się z zakładem montujących takie układy. Nie każdy silnik reaguje dobrze na gaz. Niektóre jednostki mogą wymagać dotrysku benzyny podczas jazdy na gazie, co zmniejszy opłacalność inwestycji. Inne mogą wymagać dodatkowo tzw. lubryfikatora ze względu na konieczność ochrony gniazd głowicy przed wypalaniem. Część aut względu na brak samokompensacji luzu zaworowego będzie znowu wymagała jego częstszej regulacji niż na benzynie ( głównie„japończyki”). Są też takie, których po prostu nie ma co gazować, ze względu na złą współpracę elektroniki samochodu ze sterownikiem gazowym.
Fachowiec przed instalacją upewni się czy auto dobrze chodzi na benzynie- inaczej nie ma mowy o poprawnym zestrojeniu układu. Poznasz jego robotę po wyglądzie- brak zamotanych kabli, pochowanie ich w peszlach lub owinięcie taśmą izolacyjną, osprzęt solidnie zamocowany, ale tak by nie utrudniać dostępu do podzespołów silnika. Sterownik (komputer) gniazdem do dołu, by nie gromadziła się w nim woda. Otwory w nadwoziu zabejcowane przed korozją.
Dostrojenie układu zostanie wykonane podczas jazdy próbnej. Silnik ma pracować równo i nie szarpać zwłaszcza przy duszeniu na pedał gazu. Nieraz wymaga to zastosowania wydajniejszej/droższej instalacji, zatem nie kłóć się o cenę jeśli zależy ci na osiągach.
Auta zasilane LPG (wysoka liczba oktanowa) narażone są bardziej na ryzyko przepalania uszczelki pod głowicą w przypadku gdy mieszanka paliwa jest zbyt uboga (sprawdź czy nie jest zapchany filtr gazu i powietrza). Dlatego należy regularnie jeździć na przeglądy w serwisach gazowych.