Potrzebujesz dokonać okresowego przeglądu rejestracyjnego swojego samochodu? Poniżej prezentujemy listę stacji kontroli pojazdów w Lublinie. Prezentowane stacje diagnostyczne są zweryfikowane przez redaktorów bazy motoryzacyjnej auto-gratis, by potwierdzić jakość oferowanych usług. Badanie techniczne pojazdu należy wykonać przed upływem terminu ważności wpisu w dowodzie rejestracyjnym auta.
Gdy skorzystasz z usług którejś z poniższych firm zachęcamy do wyrażenia swojej opinii na temat danego warsztatu. Dziękujemy!Przed badaniem stanu technicznego należy uiścić opłatę za przegląd i oddać dowód rejestracyjny diagnoście. W razie nieprzejścia procedury pieniądze nie przepadną, o ile w ciągu 14 dni usuniesz usterkę, dopłacisz (na tej samej stacji diagnostycznej) ustaloną ustawowo kwotę (od kilkunastu do kilkudziesięciu zł).
Na przeglądzie brane są pod uwagę wszelkie odstępstwa od normy rzutujące na bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. O ile wgnieciony błotnik nie gra roli, to pęknięta szyba jak najbardziej! Wszystko ma być na swoim miejscu, w dobrym stanie. Diagnosta sprawdzi zgodność numeru VIN w nadwoziu z dowodem i tablice rejestracyjne (mocowanie i czytelność). Jeśli brakuje wycieraczki, nie funkcjonują spryskiwacze, lusterko jest obluzowane, pęknięte lub zmatowiałe, akumulator ma pękniętą obudowę, przednie szyby mają przebarwienia lub przepuszczalność światła mniejszą niż 70%, nie działają wszystkie światła i brak gaśnicy a auto ma wycieki albo dymi, nie przejdzie przeglądu.
Zanim samochód wjedzie na rolki, diagnosta zauważy też wszystkie kontrolki, które sygnalizują uszkodzenia podzespołów pojazdu. Gdy pojawi się ikona ABS, akumulatora, poduszki powietrznej, oleju itd., koniecznie usuń te wady przed wizytą na stacji kontroli. W razie wykrycia usterek stanowiących zagrożenie (USZ – takie jest ich określenie w nomenklaturze diagnostycznej) Twój dowód rejestracyjny zostanie u diagnosty. Dziurawa podłoga, pęknięta podłużnica, rdza zagrażająca mocowaniom konstrukcji czy brak hamulców to tylko niektóre z USZ.
Poza tymi wymienionymi elementami, sprawdzonych przez diagnostę może być oczywiście więcej. Wszystkie są opisane w Rozporządzeniu w Sprawie Badań Technicznych w Dzienniku Ustaw 2015 pozycja 776 z późniejszymi zmianami. Tam też podzielono usterki na kategorie, decydujące o kwalifikacji na ich poszczególne rodzaje. Tą trzecią są usterki drobne (UD), nie rzutujące na wynik badania.
Jak już wspomnieliśmy, jeśli nie przejdzie się pomyślnie przeglądu, przed upływem dwóch tygodni można przyjechać na tą samą stację, by zdiagnozować zakwestionowany element pojazdu. Wtedy dopłaca się ustawową kwotę, za ponowne badanie:
Ceny badań technicznych (aktualne na maj 2020 rok):
Dodatkowo, jednorazowo płaci się za zainstalowanie haka holowniczego 35 zł (musi mieć tabliczkę znamionową). Potem z zaświadczeniem diagnosty, dowodem rejestracyjnym trzeba udać się do Wydziału Komunikacji w celu podbicia pieczątki. Nie zapomnij o dowodzie tożsamości.Za założenie instalacji gazowej 63 zł (konieczny tzw. atest butli gazowej i świadectwo homologacji instalacji, ale musisz mieć też wpis w dowodzie z Wydziału Komunikacji). W tym przypadku do diagnosty przyjeżdża się w dniu, w którym wypada termin przeglądu auta. Nie może to trwać dłużej niż 12 miesięcy, nawet jeśli pojazd jest nowy. Gdy przegląd odbyłeś niedawno, możesz dodatkowo zaoszczędzić, płacąc te kilkadziesiąt złotych dopiero za niecały rok.
Homologacja taxi 42 zł – musisz mieć elektroniczny taksometr z legalizacją, min. 2 miejsca dla pasażerów (maksimum 8), dwoje drzwi z każdej strony, ewentualnie z prawej plus jedne z tyłu, bagażnik dla pasażerów, oświetlony panel na dachu biały lub żółty z czarnymi napisami taxi z przodu i z tyłu, gaśnicę, apteczkę oraz koło zapasowe lub zestaw naprawczy albo opony typu run-flat).
Po wizycie u diagnosty analogicznie jak w przypadku „haka” należy zdobyć wpis do dowodu w Wydziale Komunikacji. Przegląd pojazdu do nauki jazdy wynosi 48 zł (dodatkowy pedał hamulca dla instruktora, extra lusterka zewnętrzne i ogumione koło zapasowe). Do przewozu materiałów niebezpiecznych potrzebne jest badanie za 85 zł.
Koszt przeglądu auta zabytkowego to 305 zł, motocykla i ciągnika rolniczego 183 zł, ciężarówki 427 zł, przyczepy 146 zł, ciągnika siodłowego i balastowego 542 zł, a autobusu – 600 zł. Jeśli Twój pojazd jest starszy niż 25 lat i nie jest produkowany od lat 15-u, a w trzech czwartych składa się z oryginalnych części (lub jest młodszy, ale posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne; jest związany z wydarzeniem historycznym; jeździła nim znana osobistość; pobito nim rekord sportowy lub został odbudowany w ramach obowiązujących wtedy technologii), możesz powalczyć o żółte tablice. Diagnosta ma tutaj dużo większe prerogatywy – może nakazać ograniczenie maksymalnej prędkości zabytku (za słabe hamulce w stosunku do współczesnych aut), zmniejszenie liczby pasażerów, a nawet zakaz wjazdu na autostradę. Jeśli konserwator zabytków wpisze Twój nabytek na listę, to od tej pory nie wolno Ci będzie wyjeżdżać bez zezwolenia za granicę, a wszelkie naprawy trzeba będzie ustalać z urzędem.
Dzięki żółtym tablicom OC można płacić tylko na okres użytkowania na przykład na 1 miesiąc (najkrótszy okres ubezpieczenia w tym przypadku) albo nie płacić w ogóle (nie wolno wtedy jednakże pojawić się nim na drodze publicznej). Wcześniej należy otrzymać certyfikat rzeczoznawcy (ok. 300 zł) i wpisać się do ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Po przeglądzie w Wydziale Komunikacji czekają już wymarzone tablice.
Nowością jest odczyt licznika kilometrów czyli tzw. drogomierza za 50 zł po jego naprawie lub wymianie. Jest na to 14 dni. Kary za brak dopełniania obowiązku wynoszą do 2 lat ograniczenia wolności i do 3000 zł grzywny.
OSKP mają większe uprawnienia niż SKP – w takich miejscach przeglądy mogą przechodzić większe pojazdy powyżej 3,5 tony: ciężarówki i autobusy. Kieruje się tu też auta zabytkowe, powypadkowe i te, którym zabrano dowód rejestracyjny ze względu na stan techniczny. Samochody sprowadzone za granicy pierwszy swój przegląd tzw. zerowy przechodzą na Stacjach Kontroli mających w swym oznakowaniu dodatkowo literkę „d”.
Życzymy zawsze dobrego stanu technicznego pojazdu!
Pojazdy nowe przechodzą przegląd po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, potem po następnych dwóch i następnie co roku (ale ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze oraz motorowery rzadziej, bo co 2 lata). Coroczny przegląd rejestracyjny muszą przechodzić: pojazdy zasilane gazem, taksówki, pojazdy przewożące zarobkowo od 5 do 9 osób, do nauki jazdy i egzaminacyjne, pojazdy uprzywilejowane oraz przewożące towary niebezpieczne, a ponadto SAMy (pojazdy samodzielnej konstrukcji). Natomiast autobusy pierwszy przegląd odbywają po roku, a następne co 6 miesięcy.
Przegląd rejestracyjny pojazdów jest obowiązkowy. Nie obejmuje tylko pojazdów wpisanych do rejestru jako zabytkowe (o ile nie służą do zarobkowania, ale ich przegląd przed otrzymaniem żółtej tablicy jest obowiązkowy) i przyczep lekkich (o dopuszczalnej masie całkowitej niższej niż 750 kg).
Przed przeglądem warto odwiedzić mechanika w Lublinie, który naprawi ewentualne usterki. W ten sposób można zagwarantować sobie odpowiedni wynik kontroli.
Stacje, które wykonują badania techniczne pojazdów Lublin, dzielą się na:
W przypadku aut, które ważą mniej niż 3,5 tony, a są:
należy zgłosić się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
Badanie techniczne to nie jedyny moment, kiedy należy oddać pojazd w ręce diagnosty. Po zakupie używanego auta w innym kraju konieczne jest wykonanie takiego przeglądu, aby mogło zostać dopuszczone do ruchu. Zwolnionymi z tego obowiązku są nowe pojazdy, kupione w polskim autoryzowanym salonie.