Potrzebujesz dokonać okresowego przeglądu rejestracyjnego swojego samochodu? Poniżej prezentujemy listę Stacji kontroli pojazdów w Lublinie. Prezentowane stacje diagnostyczne są zweryfikowane przez redaktorów bazy motoryzacyjnej auto-gratis, by potwierdzić jakość oferowanych usług. Badanie techniczne pojazdu należy wykonać przed upływem terminu ważności wpisu w dowodzie rejestracyjnym auta.
Gdy już skorzystają Państwo z którejś proponowanych przez nas firm serdecznie zachęcamy do opublikowania swojej opini na temat wykonanej usługi.Przed badaniem stanu technicznego należy uiścić opłatę za przegląd i oddać dowód rejestracyjny diagnoście. W razie nie przejścia procedury pieniądze nie przepadną o ile w ciągu 14 dni usuniesz usterkę, dopłacisz (na tej samej stacji diagnostycznej) ustaloną ustawowo kwotę (od kilkunastu do kilkudziesięciu zł.). Możesz jechać na inną stację, ale wtedy płacisz od nowa, a o tym co nie pozwoliło wbić pieczątki w dowód diagnosta i tak się dowie z centralnego systemu informatycznego.
Na przeglądzie brane są pod uwagę wszelkie odstępstwa od normy rzutujące na bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. O ile wgnieciony błotnik nie gra roli, to pęknięta szyba jak najbardziej! Wszystko ma być na swoim miejscu, w dobrym stanie. Przede wszystkim diagnosta sprawdzi zgodność numeru VIN w nadwoziu z dowodem. Oczywiście tablice rejestracyjne (mocowanie i czytelność). Jeśli brak ci wycieraczki (lub nie działają) nie funkcjonują spryskiwacze, lusterko jest obluzowane, pęknięte lub zmatowiałe, akumulator ma pękniętą obudowę; przednie szyby mają przebarwienia lub przepuszczalność światła mniejszą niż 70%; nie działają wszystkie światła i brak gaśnicy a auto ma wycieki, albo dymi to nie przejdziesz przeglądu. Jeśli twoje siedzenie jest chybotliwe, albo brak mu wymagalnego zagłówka to będzie niedobrze.
Zanim samochód wjedzie na rolki diagnosta zauważy też na konsoli wszystkie kontrolki, które sygnalizują uszkodzenia podzespołów pojazdu. To też dyskwalifikuje! Jeśli pali ci się ikona ABS, akumulatora, poduszki powietrznej, oleju itd. to koniecznie usuń te wady przed wizytą na stacji kontroli. W razie wykrycia usterek stanowiących zagrożenie (USZ- takie jest ich określenie w nomenklaturze diagnostycznej ) twój dowód rejestracyjny zostanie u diagnosty i wtedy na warsztat można będzie dostać się wyłącznie na lawecie - z powrotem też, co kosztuje co najmniej 200 zł. Dziurawa podłoga, pęknięta podłużnica, rdza zagrażająca mocowaniom konstrukcji, brak hamulców to niektóre z USZ!
Jak już wspomnieliśmy, jeśli nie przejdzie się pomyślnie przeglądu, przed upływem dwóch tygodni można przyjechać na tą samą stację, by zdiagnozować zakwestionowany element pojazdu. Wtedy dopłaca się ustawową kwotę, za ponowne badanie:
Koszt przeglądu auta zabytkowego to 305 zł, motocykla i ciągnika rolniczego 183 zł., ciężarówki 427 zł., przyczepy 146 zł., ciągnika siodłowego i balastowego 542 zł. a autobusu 600 zł. Jeśli twój pojazd jest starszy niż 25 lat i nie jest produkowany od lat 15-u, a w trzech czwartych składa się z oryginalnych części (lub jest młodszy, ale posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne; jest związany z wydarzeniem historycznym; jeździła nim znana osobistość; pobito nim rekord sportowy lub został odbudowany w ramach obowiązujących wtedy technologii) to możesz powalczyć o żółte tablice. Diagnosta ma tutaj dużo większe prerogatywy- może nakazać ograniczenie maksymalnej prędkości zabytku (za słabe hamulce w stosunku do współczesnych aut), zmniejszenie liczby pasażerów a nawet zakaz wjazdu na autostradę. Jeśli konserwator zabytków wpisze twój nabytek na listę, to od tej pory nie wolno ci będzie wyjeżdżać bez zezwolenia za granicę, a wszelkie naprawy trzeba będzie ustalać z urzędem.
Dzięki żółtym tablicom OC można płacić tylko na okres użytkowania na przykład na 1 miesiąc (najkrótszy okres ubezpieczenia w tym przypadku) albo nie płacić w ogóle (nie wolno wtedy jednakże pojawić się nim na drodze publicznej). Wcześniej należy otrzymać certyfikat rzeczoznawcy (ok. 300 zł) i wpisać się do ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po przeglądzie czekają już wymarzone tablice w Wydziale Komunikacji- za 200,50 zł, motocykla 131,50 zł.
Nowością jest odczyt drogomierza za 50 zł po jego naprawie lub wymianie. Jest na to 14 dni. Sankcje: do 2 lat ograniczenia wolności i do 3000 zł grzywny. W razie awarii licznika kilometrów nie zapomnij gdzie masz się udać w następnej kolejności po doprowadzeniu go do działania.
Niektóre ze Stacji Kontroli Pojazdów mają jeszcze dodatek do nazwy: Okręgowa. OSKP mają większe uprawnienia niż SKP- tutaj przeglądy mogą przechodzić większe pojazdy powyżej 3,5 tony: ciężarówki i autobusy. Kieruje się tu też auta zabytkowe, powypadkowe i te, którym zabrano dowód rejestracyjny ze względu na stan techniczny. Samochody sprowadzone za granicy pierwszy swój przegląd tzw. zerowy przechodzą na Stacjach Kontroli mających w swym oznakowaniu dodatkowo literkę „d”.
Życzymy zawsze dobrego stanu technicznego pojazdu!
Pojazdy nowe przechodzą przegląd po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, potem po następnych dwóch i następnie co roku (ale ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze oraz motorowery rzadziej, bo co 2 lata). Chociażby nowe to corocznie ( nawet od daty pierwszej rejestracji ) przegląd rejestracyjny muszą przechodzić: pojazdy zasilane gazem, taksówki, pojazdy przewożące zarobkowo od 5 do 9 osób, do nauki jazdy i egzaminacyjne, pojazdy uprzywilejowane oraz przewożące towary niebezpieczne, a ponadto SAMy (pojazdy samodzielnej konstrukcji). Natomiast autobusy pierwszy przegląd odbywają po roku, a następne co 6 miesięcy.
Przegląd rejestracyjny pojazdów jest obowiązkowy. Nie obejmuje tylko pojazdów wpisanych do rejestru jako zabytkowe (o ile nie służą do zarobkowania, ale ich przegląd przed otrzymaniem żółtej tablicy jest obowiązkowy) i przyczep lekkich ( o dopuszczalnej masie całkowitej niższej niż 750 kg).