Kategorie artykułów

XXX Jubileuszowy Lubelski Rajd Pojazdów Zabytkowych


W dniach 26 – 29 maja 2016 odbył się 30 Jubileuszowy Lubelski Rajd Pojazdów Zabytkowych zorganizowany przez Automobilklub Lubelski. Pierwszy Lubelski Zjazd Weteranów Szos odbył się 18 listopada 1973 roku
Na tegorocznym rajdzie zjawiło się 70 załóg, 35 załóg naszego automobilklubu oraz 35 załóg z kraju i zagranicy. Najstarsze auto Mc Laughlin M45 pochodziło z 1919 roku.

W piątek między godziną 9:30 a 11 odbyły się pokazy umiejętności kierowców na terenie Targów Lubelskich i Areny Lublin. Następnie wszystkie załogi wyruszyły z Lublina do Wojciechowa oraz Nałęczowa i ponownie powróciły do naszego miasta. W sumie trasa liczyła 70 km.

W sobotę trasa liczyła 50 km (Lublin - Dolina Ciemięgi – Lublin). Poza tym można było podziwiać zabytkowe auta na terenie browaru przy ul. Bernardyńskiej oraz przy Zamku Lubelskim.

Na zakończenie rajdu w niedzielę na giełdzie staroci pod Bramą Krakowską odbyła się wystawa pojazdów.

W niedzielę część załóg już myślała o czekającym ich Rajdzie Leopolis we Lwowie w dniach 3 – 5 czerwca 2016. Może w końcu zostanie pobity przedwojenny rekord trasy?

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą foto relacją z tegorocznej imprezy.

 

Fiat 1500 Cabriolet z 1966 roku. Silnik 1,4l 74KM, waga 965kg. Prędkość mx 160km/h, zużycie paliwa 9,7l/100km. Autem Przyjechali: Jacek Michta oraz Hanna Michta – Automobilklub Lubelski

 

Gaz 21 Wołga Sedan z 1965 roku. Wyrób produkcji radzieckiej.  Przyśpieszenie 34s do 100km/h. Zużycie paliwa 11l /100km. Bardzo solidne, odporne na korozję nadwozie. Blacha dochodziła nawet do 1mm grubości. Auto było często używane przez tajne radzieckie służby KGB, GRU (wywiad wojskowy). Wołgą z Białorusi przyjechali Eugenij Pawluszyk i Dmitrij Andriuszyn.

 

Mercedes Benz 280 SL z 1968 roku. Przyśpieszenie 9s do „setki”, spalanie podobnie jak w Wołdze – 11,5l/100km za to można pociągnąć do 200km/h. Jest to jeden z najbardziej poszukiwanych modeli mercedesa wśród kolekcjonerów. Autem przyjechali Marek Maluga i Zofia Schonborn – Maluga – Automobilklub Rzeszowski

 

SAAB 96 z 1962 roku. Produkt Szwedzki, początkowo składany z niemieckich części marki IFA. Silnik 3-cylindowy, o mocy tylko 38KM. Około 15s do setki, maksymalna prędkość 127km/h. Posiada oprócz prędkościomierza, wskaźnika paliwa i temperatury silnika dodatkowo zegar oraz natężenie prądu akumulatora. Autem przyjechali Bartłomiej Mikosz i Elżbieta Doroba – Automobilklub Lubelski.

 

Polski Duży Fiat. Silnik 1,5l.prędkość max 150km/h, zużycie paliwa ok. 9l/100km. Jest to werska MR czyli po liftingu z końca lat 70-tych. Ostatnie auto opuściło fabrykę w połowie 1991 roku. Z imponującym numerem 1 445 700. Był dostępny jak większość aut za socjalizmu na przedpłaty, talony albo za dolary w Pewexie.

 

Latvija. Jest to wyrób Łotewski na zdjęciu w wersji przeznaczonej do projekcji filmów  w plenerze.

 

Syrena 105 lux. Końcówka lat 70. W całości Polskie auto. Ostatni model zszedł z taśmy produkcyjnej w połowie 1983 roku. Ten model różnił się od zwykłej syreny 105 tym, że dźwignię skrzyni biegów przeniesiono z kierownicy na podłogę. Dźwignia hamulca ręcznego też została umiejscowiona między fotelami, a wcześniej znajdowała się po lewej stronie kierownicy pod deską rozdzielczą. Ponadto posiadała tzw. słoneczka między kapslami kół a oponami czyli perforowane pierścienie z chromowanej stali. Ten model obecnie wart jest kilkanaście tysięcy zł. Przebieg 35 tys. km. Silnik dwusuwowy trzycylindrowy pojemność 842 ccm. Pierwotnie zasilany benzyną 86 oktanową, obecnie można lać 95 pamiętając o dolewce oleju mixol przy każdym tankowaniu. Po zatym co 30 tys km należy koniecznie pamiętać o smarowaniu sworzni zawieszenia. Prędkość max 120 km/h. Zużycie paliwa ok. 8,5 l. W rękach jednej rodziny od samego początku.

 

Zaporożec ZAZ 965. Produkcja radziecka w ukraińskich zakładach w mieście Zaporoże. Posiada silnik z tyłu stąd tylne wywietrzniki na błotnikach. Bryła nadwozia jest ściągnięta z fiata 600, natomiast np. zawieszenie przednie podpatrzono u VW Garbusa. Silnik widlasty chłodzony powietrzem, gdyż w ZSRR był problem z płynami niezamarzającymi. Przez to w lecie mógł się łatwo przegrzać. Z tego też względu ogrzewanie praktycznie nie istniało w tym samochodzie. Podobno u naszych wschodnich sąsiadów miał kosztować w przeliczeniu tyle co 1000 butelek wódki.

Prędkość max 90 km/h, zużycie paliwa 6,5 – 10l/100km. Lekki - ważył tylko 650 kg.


Zastawa 750. Podobnie jak Zaporożec jest to auto nie tyle co wzorowane ale wręcz produkowane na licencji fiata 600. Produkowana w Serbii w latach 60. Silnik czterocylindrowy, czterosuwowy rzędowy  też umieszczony z tyłu był jednak w odróżnieniu od zaporożca chłodzony cieczą. Prędkość max 105km/h, zużycie paliwa 6l/100km, waga 605kg. Auto 4 miejscowe. Jugosłowiańska produkcja tego modelu zakończyła się w 1986 roku po czym linie produkcyjne przydały się Turcji.