Montaż instalacji lpg w samochodzie pozwala na dłuższą metę zaoszczędzić sporo środków, ponieważ gaz jest dużo tańszym paliwem niż benzyna czy ropa. Zachęcamy do skorzystania z usług poniższych firm typu "Auto gaz" oferujących montaż instalacji gazowych w samochodach osobowych oraz ciężarowych. Działalność poniższych firm obejmuje Lublin i okolice.
Jeśli już już skorzystają Państwo z usług którejś z prezentowanych firm motoryzacyjnych zachęcamy do zamieszczenia swojej opinii w naszym serwisie.Korzystając z usług solidnych zakładów montujących instalacje gazowe, dowiesz się, jakie silniki dobrze znoszą zasilanie gazem, a które niekoniecznie. Dlatego najlepiej jest zasięgnąć rady montażysty jeszcze przed kupnem auta. Niektóre silniki technologicznie rozwinięte mogą wymagać droższej instalacji oraz dozowania dodatkowej dawki benzyny podczas jazdy, co zmniejsza oszczędności na paliwie. Tak jest m.in. w Audi lub VW w jednostkach TFSI. W innych należy co 15-30 tysięcy km dokonywać korekty luzu zaworowego (normalnie na benzynie co 100 000 km), wymieniając płytki zaworowe lub szklanki (popychacze hydrauliczne) – głównie są to auta dalekowschodnie np. KIA Ceed 1,6. Czasem ze względu na słabość gniazd zaworowych należy dodać specjalny układ ich lubryfikacji (smarowania), jak ma to miejsce w Hyundaiu i30 1,6.
Specjalny płyn jest dozowany automatycznie, ale trzeba pamiętać o jego uzupełnianiu. Do przeglądu wystarczy półlitrowy pojemnik, którego koszt to ok. 70 zł. Co ciekawe, w Citroenach, Peugeotach i Hondach w trakcie jazdy na gazie może spadać poziom benzyny na wskaźniku poziomu paliwa, podczas gdy praktycznie go nie ubywa! Jest to spowodowane specyfiką pracy komputera samochodu zaprogramowaną przez producenta. Dobry instalator o tym wie i przygotuje Cię na takie niespodzianki, proponując emulator wskazań paliwa, co jednakże zwiększa koszty.
Koszt instalacji sekwencyjnej to około 2500 zł (usługa zajmuje cały dzień). Często chcąc zapłacić jak najmniej za montaż, można stracić na walorach użytkowych i trwałości oraz kosztach eksploatacji. Elementami decydującymi o pracy w pełnym zakresie obrotów silnika są wtryskiwacze oraz reduktor gazowy. Stanowią one połowę kosztów instalacji. Dobiera się je do mocy silnika, jednak w przypadku nagłego przyspieszania przepływ paliwa gazowego musi być wydajny, by nie tracić mocy, a silnik nie pracował na ubogiej mieszance, co znacząco podnosi temperaturę głowicy. Wtryskiwacze z czasem rozkalibrowują się, a reduktor – zużywa (membrana sztywnieje). Jakościowo dobre podzespoły posłużą przez ok. 100 000 km, o ile pamięta się o regularnej wymianie filtrów gazowych (ok. 100 zł). Nowy zbiornik ma posłużyć 10 lat – na taki okres ma legalizację.
Ubocznym kosztem instalacji gazowej jest dodatkowo zużywanie benzyny na uruchomienie silnika. Należy pamiętać też o tzw. dotrysku bezołowiówki w niektórych instalacjach. Dlatego na każdą setkę przebytych kilometrów należy doliczyć z 1,5 litra benzyny plus 1 litr na ewentualny dotrysk. Ze względu na mniejszą wagę litra LPG niż Pb i różnice w wartości opałowej obu paliw należy się liczyć z większym zużyciem gazu niż benzyny. W przypadku mniejszego zużycia można się obawiać, że silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance, co działa destrukcyjnie na zawory, głowicę i jej uszczelkę.
Co roku trzeba też płacić dodatkowe 63 zł za przegląd rejestracyjny (od daty następnego przeglądu, ale nie dłużej niż za 12 miesięcy). Tutaj warto zwrócić uwagę, że najlepiej zamontować instalację gazową tuż po dokonaniu przeglądu rejestracyjnego.
Co kilkanaście tysięcy kilometrów przeprowadza się też serwis gazowy – to kalibracja oraz wymiana filtrów fazy ciekłej i gazowej. Jest to ważne, by nie dopuścić oleistych zanieczyszczeń z LPG do wtrysków i reduktora. Dwukrotnie częściej trzeba będzie wymieniać świece. W silnikach benzynowych wytrzymują one nawet 80 000 km. Na gazie jest to tylko 15-30 000 km. Sprawdzanie i wymiana płytek regulujących luz zaworowy to dodatkowe 300-1200 zł co kilkanaście tysięcy km.
Gdy masz już instalację gazową, w ciągu 30 dni trzeba udać się do Wydziału Komunikacji w celu umieszczenia w dowodzie rejestracyjnym odpowiedniej adnotacji. Konieczna jest dokumentacja od gazownika:
Jeżdżąc na gazie, nie można zbagatelizować regularnej wymiany oleju. Ze względu na zawartość siarki w gazie kwaśnieje, tracąc swoje właściwości. Sprawdzaj często poziom płynu chłodzącego – reduktor jest włączony w układ chłodzenia i powoduje to potencjalną możliwość ubytku płynu.
Ze względu na umiejscowienie toroidalnej butli we wnęce przeznaczonej na koło zapasowe (w większości przypadków) te ostatnie może przeszkadzać w bagażniku. Można je zastąpić zestawem naprawczym złożonym z kleju w sprayu i kompresora zasilanego z gniazda zapalniczki. Nie zawsze jest to skuteczne rozwiązanie, ale zajmuje mniej miejsca. Koszt to ok. 100 zł.
Podczas eksploatacji auta z gazem będzie się trzeba liczyć z szybszym zużyciem tylnego zawieszenia. W trakcie wymiany amortyzatorów można będzie się pokusić o twardsze sprężyny. Auta na gaz nie mogą parkować na niektórych parkingach i garażach podziemnych (bez odpowiedniej instalacji wentylacyjnej), ponieważ cięższy od powietrza LPG w razie nieszczelności instalacji będzie zalegał na dole, co zwiększa zagrożenie wybuchu.
Zanim jeszcze zdecydujesz się na zakup auta w celu założenia w nim instalacji gazowej, skontaktuj się z zakładem montujących takie układy. Nie każdy silnik reaguje dobrze na gaz. Niektóre jednostki mogą wymagać dotrysku benzyny podczas jazdy na gazie, co zmniejszy opłacalność inwestycji. Inne mogą wymagać dodatkowo tzw. lubryfikatora ze względu na konieczność ochrony gniazd głowicy przed wypalaniem. Część aut względu na brak samokompensacji luzu zaworowego będzie znowu wymagała jego częstszej regulacji niż na benzynie (głównie „japończyki”).
Fachowiec przed instalacją upewni się, czy auto dobrze pracuje na benzynie – inaczej nie ma mowy o poprawnym zestrojeniu układu. Dostrojenie układu zostanie wykonane podczas jazdy próbnej. Silnik musi pracować równo i nie szarpać, zwłaszcza przy duszeniu na pedał gazu. Nieraz wymaga to zastosowania wydajniejszej/droższej instalacji.
Pojazd z instalacją LPG w każdym momencie można przełączyć na benzynę, np. gdy skończy się gaz dzięki temu przejedzie on dłuższą trasę niż na samej benzynie. Prawidłowy montaż instalacji LPG Lublin może przełożyć się na duże oszczędności. Ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju zasilania gazem do konkretnego modelu pojazdu i silnika. Warto zainwestować w droższe podzespoły od sprawdzonych producentów.
Korzystanie z poprawnie wykonanej i zamontowanej instalacji LPG w Lublinie pozwoli zredukować koszty zasilania pojazdu nawet o połowę. Dodatkową zaletą LPG jest jej wpływ na środowisko. Instalacje LPG są znacznie bardziej ekologiczne, a gaz jest relatywnie czystym paliwem, więc jego spalanie wiąże się z mniejszą emisją toksycznych substancji do atmosfery i dwutlenku węgla.
Instalacje LPG, montowane przez profesjonalnych mechaników z Lublina, są bardzo wytrzymałe, bezpieczne i mają w pełni dopracowane systemy. Nie powodują kondensacji paliwa oraz tworzenia się osadu w oleju silnikowym. Stanowią jeden z najbezpieczniejszych układów w pojazdach, ponieważ restrykcyjne normy i technologia przewidują zabezpieczenia na najwyższym poziomie. Instalacje LPG sprawdzą się w wielu modelach pojazdów z silnikami z wtryskiem pośrednim oraz bezpośrednim i w hybrydach. Wystarczy zgłosić się do zaufanego warsztatu w Lublinie i poprosić o pomoc wykwalifikowanych fachowców.
Nowoczesne instalacje gazowe to zaawansowane technologicznie systemy, które nie wymagają częstych napraw i nie pogarszają osiągów. Poprawnie zamontowane i wyregulowane, nie powodują usterek silnika. Przy doborze odpowiedniego układu warto skorzystać z oferty serwisów, które mają doświadczenie i wiedzę.
Auta zasilane LPG (wysoka liczba oktanowa) narażone są bardziej na ryzyko przepalania uszczelki pod głowicą w przypadku gdy mieszanka paliwa jest zbyt uboga (sprawdź czy nie jest zapchany filtr gazu i powietrza). Dlatego należy regularnie jeździć na przeglądy w serwisach gazowych.